Äntligen +skuldbeläggning

Nu har Internet börjat fungera hemma hos mig igen -äntligen!

Nu har jag blivit nästan helt fri från hostan -äntligen!

I morgon ska jag träna med min PT -äntligen!
Förhoppningsvis kommer jag få lite recept och andra tips ang maten...

När det gäller maten..så har det dessvärre gått dåligt idag. Min mamma och min mormor var på besök. Jag har aldrig varit så medveten om att det förekommer skuldbeläggning avseende mat, i mitt liv, som det var i dag. Mormor hade gjort rabarberkaka och bjöd, jag svarade artigt men bestämt "nej tack, försöker gå ner i vikt". Jag möts av en blick som var menat -förmodligen- att döda...och sådan skam jag kände! "Lite kan du väl ta, JAG har ju gjort den SJÄLV...till DIG", säger hon och tittar på mig. I detta läge BORDE jag stå på mig. Men icke!
"okej, jag tar en bit", säger jag...äter en bit och känner ingen skuld över att jag äter utan mer för att jag borde hålla fast vid det jag sa från början. Sedan kommer ytterliga försök att övertala mig att ta en till. Jag förklarar igen att jag försöker gå ner i vikt och att jag inte vill förstöra det jag lyckats med så bra...(jag får en granskning från topp till tå och sedan en blick mellan mamma och mormor som säger något i stil med "det syns ändå inte att du har gått ner något, ta en till kaka").

Suck.

Jag tog en till kaka. Och en muffins. Och en till muffins. Suck.
Nu mår jag illa. Har skuldkänslor och är rädd för att detta ska göra så att sockersuget är outhärdligt i morgon så att det hela resulterar i en hetsätningsperiod.

Jag är arg på mig själv att jag inte kunde stå emot.

Jag är arg på mamma och arg på mormor.
Varför kan de inte unna mig den lyckan som det ger mig att lyckas gå ner i vikt?
Varför måste de kämpa emot? Varför kan de inte stötta mig?
Känns som om de vill förstöra för att de själva är överviktiga och för att de själva inte tar tag i sina motionsvanor och matvanor?

Jag kämpar så mycket med min vikt att det börjar bli löjligt. Jag kämpar och sliter för att jag vill må bättre, mest mentalt. Men också fysiskt (på mer långsikt).

Varför är det så svårt att HJÄLPA mig i denna situation?

Varför alla dessa övertalningsförsök?

Är just nu väldigt ledsen och upprörd över hela situationen....återkommer i morgon...om Internet fortfarande fungerar (har varit väldigt uppochner de senaste dagarna...)



På återseende.

Kommentarer
Postat av: Viktory

förstår att du är både arg och ledsen. De borde stötta dig och inte fresta dig med sötsaker. Nästa gång borde du blankt säga nej, även om du kanske gör din mormor besviken men bara för att visa att du är fast beslutsam om ditt nya sunda liv! Kram

2010-05-18 @ 22:38:14
URL: http://hetsatarn.blogspot.com
Postat av: fetsmart

Idiotiskt av din mormor att truga... Vad ska man göra? Ett sätt är att skrika: "JAG VILL INTE HA DIN SKITÄCKLIGA FETTO-KAKA! vänta tre sekunder och med ett (över)milt leende tillägga "Jag bara skojade! Men jag försöker faktiskt hålla igen lite..." Chock-terapi!

2010-05-19 @ 07:43:39
URL: http://www.fetsmart.se/blog/
Postat av: Jenny

Urs jag förstår hur du känner!! :( På fika hos mormor och morfar lägger mormor fortfarande upp bullar, kakor, dukar fram mattallrik till mig (även när jag gick på pulver). De menar ju inget illa men gör ju inte saken lättare... Nästa gång: stå på dig och visa dem att DU bestämmer över vad du vill stoppa i dig! Som du skrev lite längre ner så är de också överviktiga - de är säkert avundsjuka för att du tar tag i din vikt medan de saknar karaktären att försöka? Ha inte dåligt samvete utan bestäm dig och stå fast vid ditt beslut till nästa gång istället! :) Kram

2010-05-19 @ 09:28:22
URL: http://kalorigris.blogg.se/
Postat av: Hanna

Usch. Förstår att du är både arg och ledsen. De borde stötta dig och inte fresta dig. Tycker inte du ska gräva ner dig så mycket i det. Men vet hur det är.



Jag hade fallit precis som du om jag blivit utsatt för sådan.



En Bamse Kram

2010-05-19 @ 22:34:23
URL: http://gorgina75.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0