Vad är viktigt, egentligen? -dag 33

Så...nu ska jag berätta om mitt jobb, igen! Ni som tröttnat får hoppa över detta inlägg.


Idag träffade jag en kvinna. En gravid kvinna. En kvinna som jag så gärna vill hjälpa, men som jag inte kan hjälpa. Eftersom lagstiftningen ser ut som den gör. Och visst, det är så det ska vara. Det ska finnas en gräns. Kvinnan är gift. I Sverige är man försörjningsskyldig den andre om man är gift. Han tar alla pengar från sin lön. Ger henne inget. Hon är stor som ett hus, ska snart föda. Hon vill handla kläder till sitt barn. En vagn. En säng. Kanske kläder till sig själv också, hon har bara ett ombyte. Och jag kan inget göra. Känner mig så maktlös.
VILL så gärna hjälpa henne. Men vet bara inte hur. Ska prata med min närmaste chef i morgon. Om kvinnan och hennes situation. Vad kan jag göra? Kan jag göra något alls?

Detta fick mig att börja tänka kring min vikt. Vilken överraskning, kanske du tänker. Tänker hon någonsin på något annat än hennes vikt?
Det gör jag faktiskt.
Jag började tänka kring, vad som EGENTLIGEN är viktigt. Hur kan jag ägna så mycket energi på att försöka gå ner i vikt? När jag borde börja uppskatta mer vad jag har! Jag borde börja tänka på framtiden. Pensionsspara. Ringa min mamma och säga att jag älskar henne. Borde säga till kollegan "vilken fin topp du har på dig idag". Borde köpa fair-trade-kaffe. Uppskatta min hund och den tröst han ger mig. Uppskatta Sverige och att det är fred och att ingen straffar mig när jag uttrycker mina åsikter.
Vi tar så mycket för givet.
Jag borde tänka om.
Kanske borde jag lära mig att älska min kropp som den är.
Nöja mig med den storlek jag har och älska den.
Ägna tid på annat. Annat som har större betydelse.
Jag känner mig så förvirrad. Jag tänker att jag slösar bort värdefull tid. Tid som jag kan lägga på annat.

Jag vet inte längre.



Kommentarer
Postat av: H

Låter som att hon borde skilja sej, finns väl bara en anledning att fortsätta vara gift med ett sånt skrälle..och det är om hon blir utvisad vid skilsmässa. :/

Apropå det andra så har du rätt, man ska glädjas åt det man har. :) Oftast har man nog mer än man tror..om man bara tänker efter. Kram

2010-06-21 @ 20:45:57
URL: http://nerkommermanalltid.blogg.se/
Postat av: Viktory

stackars kvinna. riktigt skär i hjärtat att läsa om henne =(

2010-06-21 @ 20:55:58
URL: http://hetsatarn.blogspot.com
Postat av: emma s

Vilket bra inlägg! Verkligen illa för kvinnan... var jobbar du? Jag tror, som du säger, att vi ofta fokuserar och lägger för mycket energi på fel saker, t.ex. vikten. Men finns ju inget som säger att det ena måste utesluta det andra?

2010-06-22 @ 10:49:36
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: MiniZillen

Jag jobbar som flyktingsekreterare på socialtjänsten.

2010-06-22 @ 18:52:08
URL: http://minizillen.blogg.se/
Postat av: Anneli

Tack för ditt stöd! :)



Angående det där hur man tänker kring vikten så tänker jag att vi inte slösar tid på att få oss själva i så bra form som möjligt - för vi lever säkert längre som lite smalare och hälsosammare. :) Och att orka leva som man vill blir nog svårare ju fler överflödskilon man har.

2010-06-22 @ 19:33:01
URL: http://anneli1983.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0