Begreppet "fuska"

Idag kom jag i kontakt med begreppet "fuska" på ett sådant sätt att det fick mig att fundera.

Min mamma kommenterade att jag tog en muffins till fikat (jag älskar att baka, men är inte speciellt förtjust i det jag bakar men gillar att andra äter det och uppskattar mina bakverk). Hon sa att det inte var så konstigt att jag inte går ner i vikt så mycket då jag "hela tiden fuskar".

Jag tänkte ett tag på detta och svarade sedan att "nej, jag fuskar inte". Vaddå "fuskar"? Fuskar med vad? Mot vem? Det är min kropp. Jag har valt att BYTA livsstil, inte gå på ännu en diet. Denna gång är det för evigt. Nu har jag en svacka när det gäller träningen, men då är jag jäkligt noga med maten under tiden. Och för mig är det viktigt att det är just en livsstil. Jag ska kunna äta en muffins utan att få dåligt samvete. Må dåligt, träna som en idiot eller så dagen efter. Jag ska kunna njuta av en muffins till fikat. Någon gång, ibland. INTE alltid, verkligen inte ofta. Men då och då! Jag ska INTE förbjuda någon mat. Bara äta det mer sällan och inte så mycket. Mitt mål är att få ett normalt förhållningssätt till mat. Jag ska kunna äta något sött utan att det dagen efter leder till hetsätning eller överätning.

Jag måste lära mig att ha ett nytt förhållningssätt till mat. Jag tänker gå ner i vikt. Men jag måste lära mig att det inte är ALLT ELLER INGET. Jag kan äta lite kaka en gång varannan vecka och det gör ingenting. Jag får inte dåligt samvete (oftast) -det är i alla fall mitt mål. Jag måste lära mig att LEVA med min hetsätning. Lära mig att inte lösa problem med mat eller att känsloäta. Jag måste lära mig att jag kan äta onyttigt ibland och att jag KAN göra detta utan att det spårar ut. Jag har aldrig klarat detta innan. Därför måste jag ibland utmana mig själv...Jag måste "träna" mitt nya sätt att se på mat och sötsaker...





Kommentarer
Postat av: viktory

bra skrivet! man måste få unna sig ibland. det där med att alltid förbjuda fungerar inte i det långa loppet.

2010-07-25 @ 20:49:20
URL: http://hetsatarn.blogspot.com
Postat av: Pärlan

Märker verkligen att du har funderat en hel del och det är skitbra! Bara i det här inlägget så märker man hur långt du har kommit. Och jag känner likadant. Jag vill också kunna äta en chokladbit utan att äta tjugo stycken dagen efter eller senare när jag är ensam. Vi SKA klara det. Och hur ska vi veta om vi inte testar? Om jag klarar att inte hetsäta en gång efter ett fika av 20 olika gånger så är det skitbra. Det är en så bra bit på vägen. Det är en del av livet och absolut INGEN annan ska få säga till dig vad du ska äta eller inte!

Som du säger, du följer ingen diet. I ordet bantning och diet så finns begreppet Fuska. Men inte i den livsstilsförändring du genomför. Du är skitduktig. Tänk hur många gånger du tar något av det du bakar och hur många gånger du INTE tar något. Kämpa på!! :)

2010-07-26 @ 11:20:55
URL: http://phatgirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0