PCO -fråga 1

Mycket kul att få lite frågor och tips på vad jag ska skriva här på bloggen just när jag blivit förkyld å allt :D
Det här med PCO:n. Jag har fått diagnosen. Vilket gör mig både glad och livrädd.


Fråga 1: Hur har du hanterat den nya "sjukdomen"?
Bra fråga. Ärligt talat...det finns flera olika saker med denna sjukdom.
Det positiva:
1. Jag har äntligen en förklaring till min övervikt, det är inte bara i mitt huvud som det är mycket svårt för min kropp att reagera på all motion och omlagd kost. Det finns en förklaring.
2. Oregelbunden mens och mycket riklig mens när den väl kommer, också en förklaring (reglerat med p-piller).
3. Även min acne har fått en förklaring.
4. Jag har äntligen fått en förklaring till min överdrivna pinsamma behåring..vilket är något jag skäms över. Det är mycket jobbigt att redan som ung tonåring få värre mustach än sin bror. Vidrigt, rent ut sagt..
5. Det sägs att även ätstörningar (hetsätningen) kan vara ett symptom på PCO.
6. Onaturligt sug efter kolhydrater...även det ÄNTLIGEN en förklaring. Det är inte bara i mitt huvud.

Det negativa:
1. Jag har mycket svårt att gå ner i vikt
2. Jag kanske inte kan bli gravid
3. Diagnosen skrämmer mig otroligt mycket
4. Jag har blivit deppigare, vilket jag har mycket svårt att erkänna..till och med för mig själv
5. Motivationen till att gå ner i vikt har nästan förvunnit helt..det finns dagar då jag bara vill råfrossa i mat och begrava mig i kolhydrater...

Beroende på vilket humör jag är på när jag vaknar...väger de positiva över det negativa..eller tvärtom...
Just nu..det som får mig att känna en uns av motivation är denna blogg. Det faktum att folk fortfarande läser och stöttar mig..trots hetsätning..hit och dit..trots allt tjat om förlorad motivation. Trots upp och nedgångar i vikt osv osv. Stort tack, alla!

Kommentarer
Postat av: Z

Jag är inte glad över denna sjukdomen även om jag har fått svar på varför jag fick mens 1gång om året ungefär. Jag har samma symptomer som dig förutom att jag är oerhört smal, väger säkerligen 53kg dock längesen jag vägde mig så inte riktigt säker men något åt det hållet iaf. På 6månader gick jag upp 21KG och på 3månader förlorade jag alla KG jag hade gått upp och jag fortsätter att brakar ner i vikt. Har du bara fått mer behåring på mustachen? själv har jag fått hår på hakan, armarna och lite på låren. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som om det bara kommer en våg med hår för varje dag som går och jag tänker aldrig positivt längre och vill bara isolera mig från allt och alla. Allra jobbigaste med PCOS är att man kanske inte kan bli gravid och barn är det bästa jag vet.



Skönt att få dela med sig och även ta del av din vardag med PCO.

2011-05-16 @ 00:20:39
Postat av: Jelly

Vilken skum "sjukdom" alltså. Men skönt att få bekräftat nåt! Då finns det en förklaring och kanske lite hjälp och stöttning att gå. Konstigt att detta inte uppmärksammats tidigare!

2011-05-16 @ 05:46:07
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Anonym



Jag bara bestämde mig. Jag ville inte vara tjock. Jag ville bli äldre än trettio. Hade jag fortsatt som jag gjorde hade jag troligtvis inte blivit det. Nu är jag 28 och still going strong :)



Jag ändrade matvanor och började träna. Mrn det går upp och ner. Hela tiden.

2011-05-16 @ 07:21:40
Postat av: MiniZillen

Svar: Z. Nej...min pinsamma behåring är över hela kroppen, tyvärr! Haka, hals, kinder, armar, mage, lår, rumpa...ja..suck..så är det. Ta hand om dig, Z!

2011-05-16 @ 11:04:30
URL: http://minizillen.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-11 @ 07:42:09
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0