Varför ifrågasätta????

Sedan jag började jobba på mitt nuvarande vikariat så har jag hela tiden varit tydlig vid fikarasterna; att jag inte äter socker (=fikabröd i alla dess former). Varje gång som någon påpekar detta, så ska det naturligtvis ställas frågor om VARFÖR. Först kan jag tänka "varför? Varför inte? Varför SKULLE jag vilja stoppa socker i min kropp när jag vet att det är därför jag ser ut som jag gör, och inte bara utseendemässigt...hälsan! Den allmänna hälsan blir INTE bättre av att man äter socker..tvärtom, punkt slut".

Frågor är inte så jobbiga, som jag nu får det att låta..visst jag svarar hövligt att jag behöver gå ner i vikt och att jag försöker tänka på vad jag stoppar i min kropp då jag av erfarenhet vet att kroppen svarar på ett ickeönskvärt sätt om jag äter ngt med socker i...SÅ därför har jag valt att utesluta socker i min kost, så långt jag kan.

MEN! Det är ju inte nog med detta, naturligtvis inte! Efter att jag normalt har förklarat allt detta, i vanlig ordning..SÅ kommer "bortförklaringarna" eller vad man nu vill kalla dem. Med detta menar jag sådana kommentarer som "du är ju inte tjock", "du behöver inte gå ner i vikt", "huvudsaken är ju att man inte äter socker jämt", "du kan ju unna dig lite"..osv osv.

Först ska jag förklara för er, kära läsare...
JAG ÄR TJOCK. Jag är 155 cm kort. Jag väger över 90 kg. Det är inget jag skäms över, jag har accepterat situationen, jag har accepterat min kropp och jag älskar den. Jag älskar också det faktum att jag, till skillnad från många andra, tar tag i mitt beroende och mitt sjuka tankesätt kring mat. Jag är stolt över att jag inte har gett upp! Jag är stolt över att jag vet att jag numera behandlar min kropp med den respekt den förtjänar!

Det jag kan irritera mig på är när andra säger att jag inte är tjock. Eller när de försöker få mig att äta saker jag inte vill äta. Vad är det för märkliga människor? Ni har säkert alla mött dessa?! Jag tror många gånger att det är människor som är osäkra på sig själva. De som själva känner att de bör gå ner i vikt, men inte orkar ta tag i det. Men varför inte vara glad och stötta sina medmänniskor som faktiskt tagit tag i vikten? Varför försöka förstöra och varför ifrågasätta andras val av livsstil? Inte fasen sitter jag och ifrågasätter min kollega som är troende kristen, eller en annan kollega som har väldigt vänsterradikala åsikter..inte heller sitter jag och ifrågasätter en annan kollega som har valt att äta enligt LCHF, eller en kollega som alltid äter kakor till varje fika? Varför tror folk att de har rätt att ifrågasätta andras val och andras livsstil?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0