Uppdatering: dag 8 utmaningen

Idag när jag kom till jobbet...efter bara en timme på plats. Fick vi meddelande om att en kollega under helgen gått bort. Bara sådär. Poff. Borta. Död. Hm.

Även om vi inte var nära, så får det en att tänka. Eller i alla fall jag tänker. Blir chockad över att vissa av mina kollegor knappt "stannade upp" i vardagsstressen och skänkte vår kollega en tanke. Jag förstår det inte. Sen var det en som sa att man inte "kan hänga upp sig på sådant när man inte känner personen". Det fick mig att tänka på två saker.
Ett: Japan. Ta ett land som Japan...eller Kongo, eller Somalia..vilket som helst, jag känner ingen där. Men som medmänniska kan jag ändå tycka att det är förjävligt att ett land, ex Japan, drabbas av naturkatastrofer en efter en annan under så kort tid och som slår ut allt. Och som gör de överlevande oroliga för alla de tusentals som saknas. Plus att de inte har något tak över huvudet, knappt tillgång till mat och vatten. Eller ett annat exempel...Kongo! Kvinnorna i Kongo, för det är ändå i Kongo som kvinnor och barn drabbas mest av soldaters sjuka bild av världen. Där kvinnor och barn används som "minröjare" och där kvinnors sexualitet utnyttjas i kriget. Där kvinnor våldtas och tvingas föda de barn som blivit till i en våldtäkt, bara för att sedan få se sina barn slitas ifrån dem..för att bli uppfostrade i läger för barnsoldater. Hur kan man inte ha medkänsla för dem, som medmänniska?
Två: Livet är skört (stavas det så?). Jag tänker på det. Att vi är så sårbara. Att vi har så lite tid. Att vi ändå stressar på sådant. Vi har så lite tid att vi borde utnyttja den, till max. Istället stressar vi bort tiden, vi stressar så att vi inte har tid med det vi stressar över. Vi borde fokusera på det som är viktigt. Vi borde inte vara rädda för att ösa kärlek och beröm runt omkring oss. Med detta i tankarna tänker jag låta denna vecka inspireras av kärleken. Nu ska här spridas kärlek!

Mitt mål är att varje dag i veckan...Sprida lite kärlek genom att göra/säga något som kan sprida lite värme för någon...!! (haka gärna på)

________________________________________________________________________________

Dagens träning:
kettlebells och styrka. PUH! Jag älsk-hatar kettlebells. Så jobbigt! Men det är ärligt att det känns efteråt i alla fall. Då vet jag att jag varit duktig, så att säga ;)

Dagens "looove": har gett min mor och far en kärleksförklaring som heter duga. De blev lite smått överraskade, men uppskattade det mycket!

Dagens tacksamhet: tack universum, för att jag fick en dag till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0