Svar på tal

"För egen del så känner jag att det där med ketchup inte låter helt fel. Jag vet att jag någon gång hällt diskmedel över godis och kanske är det dags att ta upp det igen! Med det krockar med mina tvångstankar att man inte FÅR slänga sånt som går att äta (för miljön skull)!! Haha, ja vi får väl se vad som egentligen är viktigast.
2011-05-02 @ 08:44:19
URL:
http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/"


Tvångstankar om att inte slänga mat.
Jag vet inte vad det är för fel på oss i väst. Allvarligt. Vi överför tvångstankar till våra barn om att alltid äta upp. Aldrig får man slänga mat.."tänk på barnen i..." (sedan sätter man i det land, som för närvarande drabbats av svält). Jaja, smart! Skuldbelägg de som inte äter upp! Är det då så konstigt att vi överäter?

Är det konstigt att vi är överviktiga om vi redan som barn lär oss att alltid äta upp och inte slänga mat?
Nej, det tycker i alla fall inte jag.

Jag har alltid haft dåligt samvete när jag lämnat mat. Det är en känsla som följt mig varje dag i 25 år. Jag känner fortfarande skuld när jag kastar mat. Sedan jag började med min ketchup-episod..och jag har erkänt för mig själv och andra att jag har ett sjukt förhållande till mat...sedan dess har jag också haft lättare att kasta mat. Varför ska jag äta om jag inte längre behöver? På en skala 1-10, där 10 är så äckligt mätt att man nästan spyr och 1 är så hungrig och utsvulten att man inte längre känner hunger...så vill jag alltid försöka vara på en 5:a. "Nöjd".
Inte hungrig, inte sugen, inte mätt. Utan "nöjd".

Ibland är det svårt att lämna så mycket mat. Då jag blir nöjd fort, beroende på vad jag äter. Då lägger jag resterna i en matlåda. En matlåda jag kanske aldrig äter..men det känns liksom lite bättre. För då har jag möjligheten att äta upp den till kvällsmat i stället. Eller till dagen därpå..

Jag kommer säkerligen alltid att ha ett konstigt förhållningssätt till mat. Men så är det. Det gäller bara att hitta överlevnadsstrategier. För egentligen: Varför vill jag gå ner i vikt?
FÖR VEM VILL JAG GÅ NER I VIKT? VAD ÄR VIKTIGAST? ATT JAG MÅR BRA ELLER ALLA URSÄKTER?

I all ärlighetens namn. Ursäkter. Jag har använt dem allihop!
Miljön. Stackars svältande barn. Inte idag. En annan dag. Lite socker är okej. Jag äter i alla fall mindre än henne/honom. Jag väger mindre än henne/honom.

FÖR VEMS SKULL VILL DU GÅ NER I VIKT?


Kommentarer
Postat av: Sanna

Re: Vlcd kör jag på :P Har tänkt gå ner så mkt som möjligt så snabbt som möjligt

2011-05-02 @ 20:11:27
URL: http://tjockasanna.blogg.se/
Postat av: Jelly

Jag tycker du är väldigt modig som går ut med sånt här! Det behövs för det finns många i samma situation. Jag brukar själv få infall, inte lika allvarliga som dina, men jag har nån gång letat efter en godis i en soppåse (men inte ätit om det legat bredvid nåt äckligt). Jag får kasta allt som blir över när jag bakat för annars äter jag upp det på en gång...

Tack för ett fint inlägg!

2011-05-03 @ 05:36:46
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Gabriel

Hej.. Schysst blogg och cool design.. Inspirerande.. Har en nystartad pappablogg om livet som ensamstående pappa med två grabbar. Leon och Mio.. Full fart.. Hur kul som helst att skriva.. Kram Gabriel..

2011-05-03 @ 06:33:41
URL: http://gabrielgavric.blogg.se/
Postat av: Lena

Så jäkla starkt av dig att skriva om det här! Personligen känns det skönt att veta att jag inte är ensam om att ha ett matmissbruk.( Menar inte att det är bra att du har det...) Kämpa vidare tjejen! Du är grym!

2011-05-03 @ 19:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0