DILEMMA!! -VAD GÖRA?

Dagens I-LANDSPROBLEM:

Jag har säkert sagt att jag jobbar med ensamkommande flyktingbarn. Ett jobb jag älskar. Det är dock ett vikariat. Ett vikariat som går ut i slutet på sommaren. Min fästman har börjat fundera på att sluta med sitt jobb. Han har helt enkelt tröttnat och känner att han vill komma vidare i livet. Problemet är att det inte finns så många jobb här uppe i landet som riktar sig mot hans kompetens. Vilket är okej. Det är bara å flytta ner (igen). Det gör mig inget egentligen. Jag har vart inställd på det ett tag nu. Problemet för min del är att det inte finns så många i södra sverige som skulle anställa en sådan ung person som jag med inte allt för lång erfarenhet. Trist. Här uppe är det stor konkurens om ALLA socionomjobb som finns. Jag vill helst jobba med ensamkommande, jag älskar det och tycker att det är riktigt intressant. Så..med detta i bakhuvudet såg jag på arbetsförmedlingens hemsida att det fanns SAMMA jobb som jag har nu fast i södra delarna av sverige. TYVÄRR tillsättning snarast. Jag skrev till ansvarig chef och frågade en massa saker samt sa att jag har jobb tom sommaren. Han blev intresserad av mig och bad mig söka tjänsten.

Sagt och gjort. Jag sökte. I fredags ringde han och frågade om det fanns möjlighet för mig att (om jag får jobbet) börja jobba den 1 juli istället? Jag vet inte sa jag, vi är uppe i en omorganisation just nu och det är lite stökigt, men jag ska fråga. I dag fick jag svar av min chef att jag kan utnyttja min semester och därmed sluta den 1 augusti, men som det ser ut nu kunde han inte se att jag kunde sluta tidigare...men han skulle undersöka det vidare (sa han med inte allt för övertygande röst). Varpå jag är ärlig och skriver till den andra kommunen (där jag hoppas få jobb) och berättar vad jag fått reda på. Han säger "Den 1/7 är nog tyvärr vår smärtgräns. Jag ska ta upp det i vår ledningsgrupp (idag 3/3 kl 13:00)men jag har svårt att tro att vi kan hantera vår uppgift längre än till 30/6. Även om den anställde handläggare kan börja den 1/7 så är ju detta långt ifrån optimalt. "
Vad ska jag göra? Ska jag gå på intervjun i alla fall...eller vad?

Hittade detta på SSR:s hemsida:

Fråga: Jag har ett tidsbegränsat vikariat och har nu hittat ett annat arbete. Kan jag säga upp mig?

Tidsbegränsade anställningar är normalt sett inte uppsägningsbara. Du måste komma överens med din arbetsgivare om du ska få lämna anställningen i förtid. Vissa kollektivavtal på privat sektor har en avtalad uppsägningsmöjlighet för tidsbegränsade anställningar. Ta reda på vilket kollektivavtal du har och vad det anger.

Ibland kan det finnas en uppsägningsmöjlighet genom att det i anställningsavtalet skrivits in att anställningen gäller ”dock längst till och med”. (http://www.akademssr.se/anstallningsvillkor-rattigheter)


Visste ni detta eller? Det var helt nytt för mig. Jag trodde att alla kunde säga upp sig...va f*n liksom?!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Fin Blogg,

Kommentera gärna

ett inlägg om mina

Cupcakes! Men undvik att skriva

sv;



Ha det bra / Mikis

2011-03-03 @ 13:09:16
URL: http://mikishow.blogg.se/
Postat av: Barbro

Men va knasigt. De visste inte jag heller. Jag trodde åxå att man kan säga upp sig oavsett anställningstid.

Hoppas att du får sluta till den 1 juli.

Håller tummarna för dig.

2011-03-03 @ 19:44:24
URL: http://byebyekilon.blogg.se/
Postat av: Joline

Åhh jo de visste jag! Vikariat är egentligen en riktig fälla! Hoppas din nuvarande chef kan lösa detta på något sätt jag menar detta är ju världens chans för dig!! Det finns ingen chans att du typ kan gå ner i halvtid och köra lite på båda arbetsplaterna en tid. Det är jäkligt tufft men jag har haft vänner som gjort liknande lösningar.



Tack förresten för din fina kommentar sist! Du har så mycket fina ideér! För övrigt har jag försökt att lägga till dig på msn men jag vet inte om du har de?

Kram

2011-03-03 @ 20:30:46
URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
Postat av: Helena

Nej, jag hade ingen aning om att man inte kan säga upp sig från tidsbegränsade jobb. Vad mysko..! Hoppas det ändå ordnar sig, för det är ju verkligen inte hyggligt av din nuvarande arbetsgivare om du missar en anställning pga detta.

2011-03-03 @ 21:16:28
URL: http://www.helenaslillablogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0