Att välja synsätt

Jag tror vi är generellt väldigt negativa i Sverige. Eller människan överhuvudtaget.
Tänkte på det vid lunchen idag. Folk klagade för att det var "för varmt" (26 grader). I vinter klagade man på att det var "för kallt" (runt minus 30). Eller så klagar folk på sina klienter. Eller samarbetspartners. Eller sina föräldrar eller sin uppväxt eller vad som helst...suck. Jag tycker det är jobbigt. Jag känner många gånger att det handlar om hur man väljer att se på saker och ting.
Ett exempel:

Att diska. Alla gör det...
Varför diskar du?

1. För att det ska bli rent
2. För att du vill ha tid till annat
3. För att du diskar
4. För att det inte ska samlas på hög

Frågan är vilket synsätt väljer du? Jag läser lite om mindfullness och att vara närvarande i nuet. Att välja synsätt tror jag är avgörande också för hur man mår...men det är svårt. Jag tycker det är svårt att välja att se allting på det sätt jag "borde". Det är alltid så mycket lättare att ge andra råd...ja, jag måste nog fundera mer på det här.. Men fortfarande...jag tror att man kan VÄLJA!

Kommentarer
Postat av: Jelly

Du har så himla rätt! I år har jag gett mig sjutton på att inte klaga på att det är för varmt. Och det fungerar. Visst är det klibbigt och jobbigt ibland, men bra mycket värre är det när det är minus 30 och inte plus 30, hahaha...jag ska vara positiv! Bra!

2011-06-10 @ 05:23:53
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0