START (vikt och BMI)

Jag har visst "glömt" att skriva vart jag startar och vad jag förväntar mig av denna resa. Eller inte direkt resa, en resa har ju ett slut. Och jag misstänker att detta snarare är "resten av mitt liv" än just en resa...

Så, nu till det jobbiga. Jag börjar på en vikt på 102 kilo till mina 155 cm (jag vet dock inte exakt vad jag väger nu då jag har ett vägningsförbud från min sköterska sedan tre veckor tillbaka). Det är BMI på 42,5.
Det idealiska vore om jag kunde väga mellan 48-60 kilo. Men med tanke på min kroppstyp så tvivlar jag på att detta är realistiskt eller att det skulle se normalt ut. Mitt mål just nu är i alla fall att väga 70 kg eller lite mindre. Men 70 är målet just nu!

Det här är vad jag vet; jag har en ärftlig benägenhet att lägga på mig både muskler och fett. Jag har lätt att bli muskulös och jag har lätt att gå upp i vikt. Jag har svårt att gå ner i vikt pga vissa gener. "Vanliga" regler gäller inte mig när det gäller muskler. Jag behöver inte alls vara aktiv för att "hålla igång" mina muskler, de är fortfarande starka och stora oavsett om jag lägger ner träningen i veckor eller månader..konstigt? Jo, jag vet...men det är medicinskt konstaterat i alla fall.
Det betyder att jag har stora lår, då jag en gång i tiden red väldigt mycket, simmade mycket och spelade innebandy. Jag har fortfarande kraftiga axlar och överarmar sedan jag styrketränade när jag var yngre. Konstigt nog klarar jag fortfarande samma vikter på gymmet även om jag inte tränat styrketräning på år och dagar....det kanske i någons ögon kan verka bra, men personligen ser jag inga som helst fördelar med att min kropp är så "seg". För mig innebär detta förmodligen också att det kommer ta mycket längre tid att gå ner i vikt...men denna gång ger jag inte upp!! I alla fall så tror jag att ett realistiskt mål vore om jag kunde komma ner till 70 kilo eller strax där under. Tror att jag fortfarande skulle se okej ut då. Asså jag menar att jag inte skulle se för oproportionelig ut..eller hur det stavas :S Ni fattar säkert vad jag menar...

Skulle uppskatta era tankar kring detta..

Kommentarer
Postat av: Viktory

jag tänker också lite som du, skulle egentligen enligt mitt bmi ligga på ca 65 kilo men det är nog troligare att jag hamnar på 70-75. jag vill inte bli "för smal" heller.

2009-11-30 @ 12:09:26
URL: http://hetsatarn.blogspot.com
Postat av: Helena

Det viktigaste är ju att hitta ett läge som man trivs med själv, för precis som du säger kan det vara väldigt olika hur man ser ut och känner sig när man väger ex 70 kilo. Så jag tycker du resonerar helt rätt!! :-)

2009-11-30 @ 19:35:31
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: Bianca

Kroppstyp har lite med vikt att göra så häng inte upp dig på det, försök sätta ett lågt slutmål men med många delmål på vägen så att man lyckas ofta, för det är roigt att lyckas.

2009-11-30 @ 22:01:27
URL: http://biancaioslo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Totalt antal besökare:
Besökare idag:
RSS 2.0